Vitale Kernen

Vanaf 2018 liep er in onze gemeente het project Vitale Kernen.

Vitale kernen was een project om lokale initiatieven, welke de leefbaarheid in de dorpen verbeteren, te ondersteunen.

20200606 leefbaarheid-vitale-kernen.jpg

Het is begonnen met een Ideeënavond.

Meer dan 35 inwoners – jong en oud – gingen met elkaar aan de slag om ideeën te opperen en uit te werken. De wensen waren divers; Van een ‘trimtuin’ waar (ook) ouderen kunnen bewegen onder begeleiding van een bewegingscoach tot het gezamenlijk opzetten van een wandelvierdaagse. Er was veel aandacht voor het tegengaan van eenzaamheid bij ouderen, maar ook de jongeren van ons dorp lieten zich horen.

​

Inmiddels zijn de volgende positieve adviezen aan het gemeentebestuur verstrekt:

• Tennis Vereniging Sint Tunnis, o.a. de bereikbaarheid van de locatie rolstoelvriendelijk maken.

• Muziek Vereniging Sint Cecilia, organiseren 100 activiteiten in de gehele gemeente in het kader van het jubileumjaar.

• Kind centrum Leander, het opzetten van een Lego Studio. Het doel van deze  Lego Studio is om kinderen op een innovatieve, creatieve en uitdagende wijze in aanraking te laten komen met technologie.

• Oranje comité, een nieuwe impuls voor een herstart en vernieuwde opzet van het Koningsfeest in Sint Anthonis-Ledeacker.

• Buurtvereniging De Tweekant, organiseren van een weekend voor het verbinden van de bewoners aan De Tweekant.

• Bibliotheek, het aanschaffen en inrichten van een belevenistafel.

• Scouting, het opzetten van een nieuwe natuurspeelplaats.

• Wandel4daagse, de organisatie van de wandel4daagse.

• Landschapspark Hoogvelt, het verder inrichten van het Landschapspark.

• BrinKiosk, het oprichten van een Kiosk op de brink.

• Zandseveld, het plaatsen van openbare sporttoestellen.

• Middelpunt, herstart van activiteiten.

20200606 Vitalekernenteam.jpg

​​De adviesraad, van links naar rechts.

​René Ponsen - Henri van Gemert - Tonny Goossens - Didi Claessens - Huberiet Vollenberg - Jos van Duren - René Teunissen

en (niet op de foto) ​Marc Thijssen.​