75 jaar Vrijheid

Logo 75 jaar.png

Om te vieren dat inwoners van Sint Anthonis al 75 jaar in vrijheid mogen leven, organiseerde de Dorpsraad Sint Tunnis in samenwerking met lokale organisaties op zaterdag 28 september 2019 een reeks activiteiten voor zowel jong als oud. Het werd een gedenkwaardige dag van herdenken, ervaren en zeker ook vieren.

Er was een gevarieerd programma samengesteld, zodat er voor iedereen iets te beleven was.

De Dorpsraad wil graag iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan dit evenement. Zonder deze medewerking zou het geen groot succes zijn geworden.

Flyer Agenda 75 Jaar Bevrijding Sint Tunnis

Officieel moment

De dag werd officieel gestart met het in ontvangst nemen van de oorlogsdecoraties van captain Ronald Ellis. Bevrijder Ellis sneuvelde op 28 september 1944, waarna hij met drie andere gesneuvelde militairen werd begraven op het kerkhof aan de Breestraat. Zijn neef, die de decoraties bezit, was vanuit Nieuw-Zeeland overgevlogen naar Sint Tunnis om deze in het gemeentehuis in aanwezigheid van genodigden over te dragen.

Overdracht oorlogsdecoraties

Bewegen en wandelen in Vrijheid

Speciaal voor de jeugd was er vanaf 13.00 uur op het grasveld aan de Brink ‘Bewegen in Vrijheid’. Op deze middag konden  de jongeren zich naar hartenlust uitleven op de verschillende toestellen van Rongen Aktief.
Een andere activiteit was ‘Wandelen in Vrijheid’, een dorpswandeling die langs historische locaties in Sint Anthonis voerde. De wandeling (1,3 km), was uitgezet door Piet Verhoeven en begon om 14.30 uur bij verzorgingshuis Op ’t Hoogveld. Van daar ging het naar het monument ‘De zon van onze hoop’ (hoek Lepelstraat-Kolonel Silvertoplaan). Hier sloten genodigden zich aan voor een muzikale groet en kranslegging bij het monument.

fotogalerij < 17 foto's >

Vervolgens ging het gezelschap via de Lepelstraat naar de vier oorlogsgraven op het oude kerkhof, waar een kranslegging plaats vond. Aansluitend bracht het Sint Anthoniusgilde op de Brink een vendelgroet. Met het gilde voorop trok de ‘vredesstoet’ vervolgens via de Peter Zuidstraat en de Jutta van Nassaulaan naar MFA Oelbroeck. Voor meer informatie:

Vrijheidswandeling in Sint Anthonis

Bijlage Vrijheidswandeling in Sint Anthonis

Expositie ’75 jaar Vrijheid’
In het gemeenschapshuis stond koffie/thee met iets lekkers klaar. Na een korte toespraak kon expositie ’75 jaar Vrijheid’ worden bekeken. Deze was samengesteld door een werkgroep van de heemkring onder leiding van Jan de Kleijnen.

Expositie.jpg

Bevrijdingsconcert

Gasten in Oelbroeck, maar ook inwoners die graag een bijzonder stuk muziek horen, werden getrakteerd door de jubilerende muziekvereniging Sint Cecilia. Het gezelschap onder leiding van Marc Thijssen verzorgde een Vredesconcert van een half uur, waarbij bekende nostalgische nummers uit de oorlogsperiode in het repertoire waren opgenomen.

Harmony.jpg

Sinttunnise Feestavond.

Daarna werd het podium vrijgemaakt voor de Sinttunnisse avond met de Kofferbent, een plaatselijke band die zijn naam helemaal  waarmaakte.  Ook hebben enkele dj's, waaronder Piet Stuufklei ,acte de présence gegeven.

Optreden Kofferbent